در این آموزش از وب سایت PikFree.ir می خواهیم شما را با چند نکته کلیدی در نرم افزار ایلوستریتور آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید .

Adobe Illustrator یک ابزار برای طراحی وکتور است ، یعنی می توانیم آثاری را خلق کنیم که بدون کاهش کیفیت از آنها استفاده کنیم . این نرم افزار یک برنامه قدرتمند برای ایجاد کاراکتر های کارتونی ، لوگو ها ، تایپوگرافی ها و … میباشد . در زیر ما شمارا با ۱۱ نکته کلیدی برای بهتر کار کردن با ایلوستریتور آشنا میکنیم .

۱-استفاده از منحنی های بزیه(Bézier)

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

نقاط کنترل و منحنی های Bzzier به شما امکان می دهد تا هر شکلی را که دوست دارید تقریبا ایجاد کنید . بطور کلی منحنی های Bzzier در گرافیک کامپیوتری ، نوعی منحنی است که برای متصل کردن نقاط جداگانه ای در سطح به شکل منحنی های آزاد ، شکل میگیرد. در استفاده از منحنی های بزیه ، با تعیین فقط چند نقطه میتوان اشکال متعددی را تعریف نمود.

شاید فکر کنید در ابتدا کار با ایلوستریتور کمی سخت باشد ولی با کمی تمرین و خواندن مقالات مختلف می توانید به این نرم افزار قدرتمند مسلط شوید .

دستکاری نقاط ، منحنی ها را کنترل می کند و با استفاده از کلیدهای Alt / Shift در ابزار قلم (با کلیک بر روی منحنی برای اضافه کردن نقاط کنترل بیشتر به عنوان مثال با استفاده از Alt) می توانید بدون صرف زمان زیادی ، به تعریف و تولید اشکال پیچیده بپردازید. بهترین توصیه این است که برای خودتان تمرین کنید که چگونه کار می کنند.

۲-میانبرهای Bezier

یک نکته عالی برای کنترل منحنی های بزیه با دقت بیشتر ، استفاده از کلید Alt پس از ایجاد نقطه است. بعد از اینکه یک نقطه ایجاد کردید ، کلید Alt را نگه دارید و می توانید مکان نقطه بعدی را بدون دستکاری منحنی تعیین کنید.

علاوه بر این ، نگه داشتن کلید Shift نقطه بعدی شما را به زاویه ۴۵ درجه می رساند. با استفاده از این نوع میانبرها می توانید به راحتی تصاویر raster را در Illustrator ایجاد کنید .

۳- Strokes و path

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

برای درک بهتر ابتدا شما را با مفهوم Strokes و path در ایلوستریتور آشنا میکنیم .

هر شی یا آبجکت در ایلوستریتور دارای مرز یا path است که شی را در بر گرفته است. هیچ شی بدون path در ایلوستریتور وجود ندارد. fill در واقع فضای درون این مرز را شامل می شود. فضای درون path را fill می نامیم، حالا فضای بیرون از fill که بر روی path قرار می گیرد در واقع stroke شی یا آبجکت است.

اگر بخواهید رنگ های fill و stroke را تغییر دهید کافی است که بر روی آن کلیک کنید تا پنل رنگ ها به نمایش در بیاید و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. ابزار های stroke و fill در زیر صفحه اصلی ابزار قرار دارند. با استفاده از پنل stroke می توانید وزن و نوع stroke را تنظیم کنید ، همچنین جایی که stroke اعمال می شود (از نسخه CS6).

۴-پنل Appearance

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

با استفاده از پنل Appearance ، میتوانید مشخصات و ویژگی هایی که میتواند روی ظاهر یک آبجکت تاثیر بگذارد را ویرایش کنید.

برای مشاهده سریع strokes و fills در هر زمان (به همراه تأثیراتی که اعمال کرده اید) از پنل Appearance استفاده کنید. همچنین می توانید به سرعت نوع strokes و fill و رنگ را تغییر دهید.

۵-براش (Brush)

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

براش ها یا قلم موهای مختلف ، امکان ترسیم طرح های مختلف و جذابی را به شکلی بسیار ساده و راحت برای شما فراهم میکند .

اگر فکر می کنید گرافیک های ایلوستریتور و وکتور کمی غیرطبیعی بنظر می رسند ، می توانید از پنل براش استفاده کنید تا با قلم های مختف تغییرات را روی نقاشی ، strokes و lines ایجاد کنید.

با دوبار کلیک بر روی brush در پنل Brushes می توانید طرح را ویرایش کنید  و این تغییرات به طور خودکار در تصویر شما منعکس می شود.

۶- نمادهای گرافیکی Symbol

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

پنل Symbols برای نگهداری نمادهای گرافیکی و راه ارتباطی برای دسترسی به نمادهای آماده در کتابخانه است. به عبارت دیگر ، Symbols یک روش عالی برای ایجاد سریع کارهای پیچیده هنری است. مثلا می خواهید دسته ای پرنده بکشید. به سادگی Symbol Sprayer را از پنل ابزار انتخاب کرده و آن را در صفحه خود اسپری کنید.

سپس می توانید از سایر ابزارهای Symbolism برای تغییر اندازه ، رنگ آمیزی و چرخش موارد خاصی از نماد استفاده کنید و جلوه ای طبیعی تر به دست آورید. آن را امتحان کنید ، بسیار آسان است!

۷- پیچ و تاب دادن(wrap)

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

اگر آبجکت های شما کمی یکنواخت به نظر می رسند ، می توانید از effects tools برای پیچ و تاب دادن ، برجسته بنظر رساندن و انحنا دادن به خطوط استفاده کنید و به طور کلی ظاهر آنها را تغییر دهید.

در Tool panel ، بر روی ابزار Width کلیک کرده و نگه دارید تا effects tools flyout ظاهر شود. سپس ، از یک یا هر ابزار (که بر پایه قلم هستند) استفاده کنید تا به آرامی پیچ و تاب خود را روی آبجکت تان اعمال کنید. با دوبار کلیک کردن روی هر ابزار موجود در flyout ، می توانید گزینه ها را تغییر دهید .

۸-ویرایش سریع

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

Adobe Illustrator برای هر نوع ویرایش عالی است. یکی از موارد عالی در مورد Illustrator نوع ابزارهای فوق العاده آن است. فونت را تایپ کنید و با استفاده از Character panel یا Tool Options bar، آن را بزرگتر کنید. سپس باکسی را که type در آن است (نه خود متن) انتخاب کنید و به Type> Create Outlines بروید.

اکنون می توانید حروف را با تنظیم نقاط Bzzier ویرایش کنید. این برای مشاهده ی تغییرات جدید روی فونت های استاندارد عالی است و بعضی موارد حتی بهتر از Illustrator CC نیز می باشد.

۹- انتخاب آبجکت های مشابه

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

Adobe Illustrator می تواند در ابتدا به راحتی یکباره رنگ بسیاری از اشیاء را تغییر دهد.

هنگامی که ترسیم اشکال پیچیده تر در Illustrator را یاد گرفته اید و تصویری درست کرده اید ، ممکن است بخواهید یکباره رنگ بسیاری از اشیاء را تغییر دهید. اما برخی از این اشیاء ممکن است تا حدی در زیر اشیاء دیگر پنهان شده باشند و کاملا مشخص نباشند.

بنابراین برای آسانتر کردن کارها ، یکی از اشیاء خود را انتخاب کرده و سپس به Select> Same بروید و سپس گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید (مثلا Fill Color). سپس تمام اشیاء شما با رنگ مورد نظر پر می شوند و می توانید همه آنها را با استفاده از پنل swatches یکباره تغییر دهید.

۱۰- ابزار Blend

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

ابزار Blend یک روش عالی برای ایجاد شیب است. برای ساخت اشکال سه بعدی و یا بعدهای فانتزی در Illustrator راههای زیادی وجود دارد (پنل Gradient و ابزارهای Gradient Mesh از جمله ی آن هاست) اما یک راه عالی استفاده از ابزار Blend است.

به سادگی دو شکل را با پر کردن رنگ های مختلف ایجاد کنید (برای افکت gradient ، stroke را انتخاب نکنید) و سپس با انتخاب ابزار Blend ، اول روی شیء اول و سپس دوم کلیک کنید. اگر قبل از انجام این کار بر روی ابزار Blend در Tool Panel دو بار کلیک کنید می توانید نوع blend مورد نظر خود را تغییر دهید (و اگر blend objects خود را انتخاب کرده باشید تغییراتی را در آن ترکیب اعمال می کند).

۱۱- استفاده از Pencil Tool جدید

آشنایی با ۱۱ نکته کلیدی برای استفاده بهتر از ایلوستریتور

میتوان از Pencil tool برای ایجاد خط ها یا طراحی ها استفاده کرد. با استفاده از Pencil Tool جدید ، از preset ها استفاده کنید.

اگر از Illustrator به عنوان بخشی از Creative Cloud استفاده می کنید ، اکنون ابزار Pencil به شما امکان می دهد از پیش تنظیم سریع استفاده کنید تا مسیری روان و ساده را با نقاط کمتری ایجاد کنید ، یا مسیری را که به هدف شما نزدیک تر باشد ، انتخاب نمایید.

علاوه بر منحنی ها ، می توانید از ابزار Pencil استفاده کنید تا به راحتی خطوط مستقیم را نیز بکشید ، که در صورت انتخاب می توانید به زوایای ۰ ، ۴۵ و ۹۰ درجه محدود شوید. از ایلوستریتور لذت ببرید!

 

منبع : sariasan / creativebloq